TEHLİKELİ OYUN FİLM İNCELEMESİ


Öğretmenin anarşizmi anlatmayı istemesine rağmen kendisine otokrasi dersi verilmektedir. Öğretmen otokrasi dersini vermek istememektedir ve kendi ideolojisine de terstir. Öğrenciler kendi aralarında konuşurken birisi “Almanya’ya artık faşizm bir daha gelmez” diyerek başlıyor. Öğretmen bu ideolojinin saçma olduğunu ve öğrencilerin farkında olmadığı bir oyun oynayarak anlatır. Halbuki zaman geçse de bu sözün tekerrür edilebileceğini anlayabiliyoruz.

Film izlerken aklıma ‘‘haşlanmış kurbağa sendromu’’ geldi. Haşlanmış kurbağa sendromunda bir kurbağayı direk sıcak suya attığınızda kurbağa direk sıçrayacaktır. Fakat oda sıcaklığında suyun içine koyup ve korkutmadan yavaş yavaş ısıtırsanız kurbağa haşlandığını anlamadan kaynayacaktır. Hatta halinden çok keyifli olur. Bu duruma alıştığı için ve hali kalmadığı için kurbağa orada durup haşlanmaya devam edecektir. Filmde de faşizmi haşlanmış kurbağa sendromuna benzettim. İlk başta beyin fırtınası yaparak anarşizmin saçma olduğunu anlatmaya çalışan öğretmen istediği cevabı alamayınca çocuklara bir oyun oynuyor ve farkına varmadan öğrencilerde yavaş yavaş bu duruma alışıyor. Bir insana direk gel faşist ol deseniz direk karşı çıkabilir. Fakat ona yavaş yavaş aşılasanız ve bu olayı tatlı gösterirseniz kendisi faşist olmak isteyecektir. Öğrenciler bu olaya kendini kaptırır ve kendilerini ait hissedebileceği bir grup ismi, selamı ve sembolü oluşturacaktır. Tüm bunlar kendilerine bir özgürlük alanı oluşturacaktır ve artık grup halinde hareket edeceklerdir. Tek başına olduklarında yapamayacağı şeyleri grup halinde olduklarında rahat rahat yapabileceklerine hakkı olduğunu hissedeceklerdir. Bir süre sonra gruba olan bağlılıklarından dolayı toplumda kargaşalar çıkacaktır.

Toplumu etkileyen ani değişimlere karşı toplumlar tepki verirken, zamana yayılmış veya yavaş yavaş gerçekleşen değişimler fark edememektedirler. Önemsiz gibi görülen, göz ardı edilen bu değişimler, etkisini zamanla göstermekte ve işin içinden çıkılmaz hale gelebilmektedir. Filmde bunu çok güzel işlemiştir ve insana farklı bakış açısı kazandırmıştır.

Bazı öğrenciler dışlandığı için ve arkadaş ortamında kendilerini ait hissetmediği için bu oluşuma daha çok destek vermektedir. Hatta bu oluşumun büyük bir parçası olduğunu hissetmektedir. Onlara aidiyet duygusu verir ve artık söz sahibi olmuştur. Bu grupta bu insanlar sırf grubun liderinin dediğini yapmak için hareket etmektedir. Hatta aidiyet duygusunu hissettikleri için grubun dağılmasını istemeyecektir ve lidere daha çok sadakat gösterecektir.

Filmde faşizme karşı gelen bir grupta vardır. Karşı gelmek; eylem yapmak, yıkmak veya dökmek olarak değildir. Fikir olarak savunarak o ideolojinin yanlışlığını ispat etmektedir. Her zaman sorgulayan ve araştıran insanların olması o ideolojinin direk kabul edilmemesini engeller.

Filmi genel manada çok beğendim. İdeolojilerdeki grup hareketliliğini, disiplini, birlikteliğin iyi olduğunu düşünsek de kötü sonuçlar doğurabileceğini de bize göstermektedir. Filmi izleyerek Nazi Almanya’sının bu hale gelmesini daha iyi anladım. Bana farklı bakış açıları kazandırdı. Film sosyal psikolojide grubun etkisini ve aidiyet duygusunu çok güzel yansıtmıştır. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Akrep ise canını verdi ona

YÜZÜM GÜLERKEN AĞLADIM BEN